6 typów uczestników spotkań internetowych – event online w praktyce

Tysiące godzin spędzonych po obu stronach kamery nauczyło nas, że wirtualne spotkanie, konferencja czy integracja online są w pewien sposób przewidywalne. Choć jakość eventów jest różna i zależy od umiejętności, doświadczenia i budżetu, bez wyjątku łączy je wszystkie schemat zachowań, pojawiających się na nich, uczestników. Czy odnajdziesz w tym zestawieniu siebie?

Uczestnicy wydarzeń online – jakie są główne typy?

Sprawdź je poniżej!

Pojawiam się i znikam

Uczestnik jest. Nie ma go. Jest. Nie ma. I tak jako ciąg nieskończony. Albo skończony, ale dopiero dzięki zakończeniu eventu przez organizatora. Różne są powody takiego stanu rzeczy. Bywa, że problemy techniczne, czasami konieczność równoległych rozmów telefonicznych. Pojawianie się i znikanie uczestników bywa frustrujące dla prowadzących, jednak jest dość naturalnym zjawiskiem. Przy samodzielnym prowadzeniu spotkania online warto korzystać ze wsparcia technicznego dodatkowej osoby, aby wpuszczała do pokoju (z tzw. waiting roomu) osoby, które dołączają w trakcie, ponieważ samodzielna administracja spotkaniem może być dla osoby mało doświadczonej zbyt obciążająca. Komentarze prowadzącego typu „O, widzę, że ktoś dołącza… Znowu pan Nowak. Momencik, już go wpuszczam”. są rozpraszające i wybijają z toku myślowego obie strony spotkania. Niekoniecznie warto pytać osób wychodzących i wchodzących na spotkanie o powody takiego zachowania (o ile jest to spotkanie w większym gronie), ponieważ każda potencjalna próba rozwiązywania na wizji problemów technicznych jednego z wielu uczestników to upływające cenne minuty spotkania i nuda dla pozostałych osób. Czas na ewentualne tłumaczenia powinien być w trakcie próby przed spotkaniem, ale nie w trakcie jego trwania.

Skała

Albo grób. Bo tak jak on milczy. Zawsze. Bywa, że wszyscy opuścili już event online, a on nadal trwa na posterunku. Czy rzeczywiście? Pytając go wprost, zazwyczaj nie uzyskasz odpowiedzi, bo po prostu nie ma go po drugiej stronie lub wyłączył dźwięk i zajmuje się inną aktywnością (śpi?). Ze skałą trudno się dyskutuje i trudno się ją angażuje w działanie. Dlatego łatwej recepty w tym przypadku Ci nie podamy. To, co możesz zrobić, to umówić się przed spotkaniem online z uczestnikami, że potrzebny jest aktywny udział i jeśli ktoś ma inne zobowiązania w tym czasie, to lepiej, aby skoncentrował się na nich w 100%. Typ skały deprymuje zarówno prowadzących, jak i innych uczestników, a niestety zdarza się dość często.

Aktywista

Najbardziej pożądany typ uczestników wydarzeń online. Chętnie włącza kamerę, nawiązuje połączenie głosowe, zaczepia innych i przede wszystkim… reaguje. Miód na serce prowadzących. Gdyby nie aktywiści, to praca na wizji byłaby bardzo trudna. Dzięki nim staje się satysfakcjonująca, a integracje online pozwalają na realne budowanie i zacieśnianie relacji. Czy można aktywizować aktywistę jeszcze bardziej? Można, ale o tym mamy odrębny artykuł.

Dziecko Strasburgera

Może wystąpić po obu stronach kamery. Spektrum odcieni natężenia obciachu jest szerokie. Może być śmiesznie, może być strasznie. O ile występuje jako uczestnik, działa raczej na korzyść procesu grupowego, bo wprowadza różnorodność i mimo wszystko bierze aktywny udział w spotkaniu. Jeśli jest zbyt męczący, można moderować dyskusję, udzielając głosu po podniesieniu ręki lub poprosić o możliwość zabrania głosu przez innych uczestników spotkania.

Rodzic bez opieki

Aktywna latorośl karmiona metodą BLW, nieznoszący sprzeciwu kot, spacerujący po klawiaturze lub ujadający od 40 minut pies. Różnie bywa z możliwościami lokalowymi i z podziałem obowiązków. Często jedynym rozwiązaniem dla rodziców, niemających wsparcia w opiece, jest udział w spotkaniu w towarzystwie dzieci lub pupili. Dbając o inkluzywność, warto umożliwić im takie działanie. Jednocześnie zrozumiałe jest, że gaworzące dziecko lub hałasujące zwierzę rozprasza innych uczestników. Rozwiązaniem jest skorzystanie z platform i narzędzi umożliwiających aktywne wyciszanie mikrofonów, a nawet wyłączanie wizji, tak aby pomóc opiekunowi w nieprzeszkadzaniu grupie. Czy da się takiego rodzica aktywizować? Hmmm, przeanalizuj listę jego priorytetów i odpowiedz na to pytanie samodzielnie. 😉

Nomad

Dzięki temu typowi uczestników eventów online zobaczysz krajobrazy innych miejsc, a może nawet przeżyjecie wspólnie przygodę! Nomad uwielbia podróżować. Autem, maszerując albo używając komunikacji miejskiej. Gdyby było więcej lotów, to prawdopodobnie transmitowałby nawet z samolotu. Co z nim począć? Jeśli tylko bierze aktywny udział w spotkaniu, to nie musisz nic z nim robić. Może jest typowym ruchowcem, który po prostu potrzebuje się przemieszczać? A może spędził ostanie osiem godzin na jednym spotkaniu po drugim i potrzebuje spaceru.

Jakich uczestników eventów online najczęściej spotkasz?

Trudno przewidzieć! Każdy z nas ma nieco inne potrzeby, styl komunikacji, nawyki i doświadczenia, dlatego polecamy moderację w sposób mądry i dyskretny, dostosowany do okoliczności. Jak najmniej rozwiązań siłowych, jak najwięcej ustalania zasad przed spotkaniem i mądrych rozwiązań technologicznych.

Jesteśmy ciekawi, z jakim typem spotykasz się najczęściej na wydarzeniach online? A może masz pomysł na kolejne typy? Śmiało podziel się swoimi doświadczeniami w komentarzu.

Czy ten post był pomocny?

4.6 / 5. Liczba ocen 10

Bądź pierwszym, który oceni!

Przeczytaj także

Menu