Akcje CSR w formie firmowej integracji to mocny trend

Szlachetna idea świadomego kształtowania wpływu organizacji na otoczenie, stojąca za skrótem CSR, może stanowić inspirację także w obszarze firmowych wydarzeń. Organizując zarówno uroczysty jubileusz, jak i niewielki team building masz możliwość zrobienia czegoś więcej. Firma jest mocnym spoiwem dla pracujących w niej osób, więc przeprowadzanie akcji CSR w ramach jednej organizacji jest o wiele łatwiejsze, niż próba implementowania działań o takim charakterze w przypadkowych okolicznościach i grupach. CSR w trakcie eventu może być motywem towarzyszącym lub głównym, w zależności od celów i możliwości Twojej firmy.

Eventy CSR – co możemy zrealizować?

W zależności od dotychczasowych praktyk w Twojej organizacji możemy je kontynuować w nowym wydaniu lub zaproponować kompletnie inny kierunek. Popularne akcje CSR przeprowadzane przez różne firmy to np.: sadzenie drzew, remontowanie domów dziecka, sprzątanie “świata”, pielęgnacja psów w schronisku, czy pomoc finansowa poprzez organizacje pożytku publicznego.

Jako agencja rekomendujemy poszukanie możliwości wsparcia realnych potrzeb w najbliższym otoczeniu organizacji. Pomysły na to komu i w jaki sposób pomóc można zebrać w trakcie burzy mózgów w gronie pracowników. Korzystając z pomysłów wygenerowanych oddolnie, zyskasz większe zaangażowanie i poparcie dla działań CSR już na starcie.

CSR i Kraków to idealne połączenie

Być może postrzegasz Kraków jako duży ośrodek miejski, w którym trudno znaleźć grupy społeczne potrzebujące pomocy. Jednak morze turystów i watahy studentów to tylko powłoka, pod którą tak jak w każdym mieście, znajdują się ludzie w różnych sytuacjach życiowych. Działania CSR w Krakowie możemy skupić na pomocy seniorom, dzieciom w domach opieki zastępczej, osobom z problemem bezdomności, działalności na rzecz zdrowia, edukacji, ekologii, czy wspieraniu lokalnych wytwórców lub pomocy zwierzakom z okolicznych przytulisk. Dodatkowo miasto daje olbrzymie możliwości realizacyjne ze względu na rozbudowaną infrastrukturę miejską i turystyczną oraz pozytywne nastawienie lokalnych władz do wszelkich akcji prospołecznych.

Imprezy CSR – na co uważać?

Niewłaściwe pobudki organizacji akcji CSR są podstawowym i częstym błędem popełnianym w trakcie planowania eventu tego typu. Zamiast zastanowić się, jak wywrzeć pozytywny wpływ na swoje otoczenie, firma zastanawia się, co dobrze wypadnie na zdjęciach w firmowych mediach społecznościowych. Odbiorcy treści marketingowych są bardzo wyczuleni na fałsz, więc jeśli chcesz podjąć działanie o charakterze CSR tylko po to, by pokazać, że „coś w tym kierunku robimy”, to odradzamy zdecydowanie taką strategię.

Drugim często widocznym błędem eventów CSR jest kierowanie pomocy w przypadkową stronę lub w nieodpowiedni sposób. Przykładem jest wysyłanie na granicę w trakcie rosyjskiej inwazji na Ukrainę ton ubrań niepasujących do pory roku i nieadekwatnych do sytuacji, np. szpilki lub sukienka na wesele. Zamiast dostarczyć ubrania, które byłyby pożądane, jak kurtki zimowe, rękawiczki, czapki, wiele osób potraktowało sytuację jako pretekst do przewietrzenia szafy.

Firmowe akcje CSR – przykłady

Na zamówienie i we współpracy z klientem przygotowaliśmy event o tematyce zero waste. Event odbył się na terenie przestrzeni wspólnych galerii handlowej w średniej wielkości mieście. Wydarzenie było skierowane do wszystkich odwiedzających, a udział w aktywnościach był bezpłatny. W wydzielonej specjalnie pod wydarzenie strefie stworzone zostały stanowiska warsztatowe zarówno dla dzieci jak i dorosłych. Dodatkowo goście galerii, którzy nie mieli czasu na udział w stacjonarnych warsztatach, mogli “w biegu” zatrzymać się przy stoisku ustawionym w ciągu komunikacyjnym i dowiedzieć się, jak z prostych oraz łatwo dostępnych składników stworzyć ekologiczne środki czystości.

Ostatnim punktem eventu CSR nawiązującym tematycznie do idei niemarnowania, lecz tym razem żywności, była strefa gastronomiczna ze znaną edukatorką ekologiczną Sylwią Majcher. Sylwia zaprezentowała, jak w codziennym gotowaniu nie marnować i wykorzystywać wszystko, co kupimy, ale też jak wykorzystać to, co nam zostało na przykład z poprzedniego dnia. Goście galerii mogli sprawdzić się także w specjalnie przygotowanym quizie, sprawdzającym wiedzę o zero waste, za co dostawali tematyczne gadżety – ekologiczne, wielorazowe torby na zakupy z logiem wydarzenia oraz jabłka z napisem zero waste. Osoby odwiedzające galerię mogły też wspomóc naszych sąsiadów z Ukrainy podczas specjalnie przygotowanej zbiórki żywności w zamian za co otrzymywali eko-palmę wielkanocną.

Warsztaty zero waste dla najmłodszych

Warsztaty, które przygotowaliśmy dla najmłodszych skupiły się na dekoracjach wykonanych z przedmiotów, które zwykle wyrzucamy do śmieci – na przykład opakowaniach po produktach spożywczych. Są one doskonałą alternatywą dla kolorowych papierów czy naklejek. Świetnie sprawdziły się również gazetki promocyjne, których kolorystyka doskonale zastąpiła kolejny, kupowany specjalnie papier. Skrawki materiałów, sznurków, wstążek – to też elementy, które pokazały najmłodszym, że kreatywność kryje się w przedmiotach, których nikt by o to nie podejrzewał.

Warsztaty zero waste dla dorosłych

Warsztaty zorganizowane dla dorosłych pokazały jak produkty, które na co dzień znajdziesz w kuchni lub łazience mogą zamienić się w naturalne środki czystości. Świadomość, że można w mniej szkodliwy dla środowiska sposób wykonywać czynności, które są niezbędne w każdym domu, może pomóc ograniczyć chemikalia, które nie służą ani środowisku, ani nam jako ludziom. Pokazanie alternatywy dla tego, co znamy, może okazać się czymś, co trwale wpłynie na zmianę nawyków. Kolejnym elementem zrealizowanych warsztatów dla dorosłych w klimacie wielkanocnym i zero waste było wysiewanie rzeżuchy i owsa w biodegradowalnych doniczkach lub skorupkach po jajkach – wszystko z korzyścią dla środowiska jak i podtrzymywaniem wielkanocnych zwyczajów. Jako podłoże, zamiast popularnej waty czy ligniny, użyta została ziemia. Dodatkowo dorośli stworzyli również ozdoby wielkanocne z materiałów, które zwykle lądują w koszu, co wzmocniło ich świadomość w kontekście niemarnowania. Aktywności zero waste wśród odwiedzających wywołały spore zaskoczenie, ale i pozytywne zainteresowanie.

Warsztaty z gotowania zero waste

W trakcie wydarzenia pokazaliśmy, że również w kuchni można stosować idee zero waste. Gotowanie w oparciu o niemarnowanie i wykorzystywanie wszystkiego, co kupujemy, może zmienić diametralnie podejście do pewnych składników, które z reguły lądują w koszu. Doświadczona w tym temacie edukatorka ekologiczna pokazała, jak nauczyć się przygotowywać posiłki z tego, co zostanie nam z poprzedniego dnia po to, aby ograniczyć ilości wyrzucanego codziennie jedzenia. Goście galerii mieli nawet okazję spróbować przygotowywanych na żywo dań typu zero waste.

Odbiór wydarzenia był pozytywny. Przechodnie z zaciekawieniem zaglądali do przygotowanych stref i pytali o założenia przyświecające projektowi. Często deklarowali, że nie spotkali się dotąd z ideą zero waste, ale w dłuższych rozmowach, gdy zaczynali rozumieć, że chodzi o niemarnowanie, deklarowali poparcie dla tego konceptu.

Kluczem do sukcesu powodzenia każdej nowej idei jest pobudzenie świadomości, że można inaczej. Alternatywa zmienia sposób myślenia i postrzegania. Tworząc warsztaty w oparciu o ważne dla Ciebie idee, masz okazję w przystępny i łatwo przyswajalny sposób, przekazać to, co istotne zarówno w kontekście ochrony środowiska jak i podejścia do tematów, które bez oprawy rozrywkowej, mogą okazać się nieco abstrakcyjne.

Jeśli chcesz zorganizować jakiekolwiek warsztaty firmowe dla twoich pracowników, możemy ci w tym pomóc!

Akcje CSR na odległość, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu w erze pandemii

Chociaż pierwsza faza walki z pandemią wpłynęła negatywnie na działalność firm w obszarze CSR, wraz ze stabilizacją sytuacji, organizacje stopniowo powracały do tematów związanych ze społeczną odpowiedzialnością biznesu. Wraz z kolejnymi falami pandemii Covid-19 firmy wypracowały nowe modele działania, dzięki czemu akcje CSR wróciły do codziennych praktyk korporacyjnych.