Kabaret na event krok po kroku, czyli: „Albo mosz dwa wyjścia, albo żeś przepodł”

Mówi się, że dobry plan to połowa sukcesu. Kabaretowy występ w trakcie eventu to na pewno plan dobry. Tym samym do pełnego sukcesu brakuje jeszcze „tylko” dobrej organizacji. Zacznijmy więc od tego, że ludzie nie zawsze lubią być zaskakiwani. Odbiór skeczy jest ściśle powiązany z oczekiwaniami oraz samym nastawieniem do występu. Dodatkowo zwykle większe znaczenie ma dla nas to, kto mówi, a nie jak mówi. Dlatego też im mniej rozpoznawalny (popularny) kabaret planujemy zaprosić, tym lepiej wspomnieć o występie na etapie promowania eventu. ,,Będzie kabaret!” – ta myśl już na tylnej kanapie taksówki, odpowiednio przygotuje umysł widza na zastrzyk dobrego humoru.

Kabaret na imprezę firmową – od czego zacząć?

Idąc dalej, jeżeli człowiek na evencie nie jest nażarty, to też nie jest na żarty zwyczajnie otwarty. Głodnego nie zadowoli nawet najbardziej wyszukany suchar lecący ze sceny, a i soczyste dowcipy najpewniej także przejdą po sali bez echa. Uwaga! Kabaret na evencie nie jest DJ-em czy pianistą przygrywającym gościom do kotleta. Występ ma sens tylko wtedy, gdy widz może całkowicie skupić się na przekazie. Tak więc w pierwszej kolejności serwujmy gościom porcje obfite w kalorie, a dopiero po czasie solidną porcję śmiechu. Bankietowy układ stolików pełnych przekąsek i trunków niestety również nie sprzyja koncentracji. W miarę możliwości warto więc na sam występ ustawić przed sceną dwa rzędy krzeseł, a do zajęcia miejsc zaprosić najznakomitszych gości. Zapewnimy im w ten sposób większy komfort odbioru, kabaretowi zaś umożliwimy bezpośredni kontakt z widownią. Więcej na ten temat pisaliśmy we wpisie opisującym dobry catering na imprezę firmową.

A co z alko? Przed występem zalecam serwować oszczędnie. W trakcie skeczy raczej nie dolewać. Po ostatnim bisie opróżniamy z wina piwnicę.

Gwiazda Wieczoru czy świeża dawka humoru, czyli: Znani pani Ani? Ani trochę…

Zaproszenie kabaretu na imprezę firmową będącego na topie z automatu podnosi nam rangę imprezy, a zatem ułatwia szeroko pojętą promocję całego eventu. Na etapie rozdawania zaproszeń wytłuszczona grubym drukiem o planowanym występie znanej formacji informacja, podwoi wśród odbiorców zainteresowanie udziałem w wydarzeniu. Popularny kabaret również zwiększa szansę ciepłego przyjęcia, gdy występ nosi znamiona niespodzianki. Dodatkowo fotki spod sceny czy zakulisowe filmiki i zdjęcia z gwiazdami kabaretu to materiał, który zapewni promocję kolejnych eventowych edycji na portalach i w mediach społecznościowych. Tak więc jeśli dysponujemy nieograniczonym budżetem, to obsadzenie w roli Gwiazdy Wieczoru renomowanego kabaretu aktywuje same plusy. Jedynym ryzykiem mogą być natomiast osłuchane dla części widowni pojedyncze żarty i skecze.

Zaletą grup o mniejszym rozgłosie jest przede wszystkim stosunek jakości występu do jego ceny. Jednym tchem mógłbym wymienić przynajmniej kilka formacji, których nazwy panu Nowakowi niewiele powiedzą, a których potencjał miałem przyjemność ocenić na żywo. Te występy często gęsto przebijały humorystycznością telewizyjne kabaretony napompowane tuzami branży rozrywkowej. Bezpośredni wpływ na dobór repertuaru (topowe kabarety kontraktuje się zwykle poprzez agencję lub managera) czy szansa na skecz okazjonalny to kolejne atuty współpracy z kabretami – anonimami.

Kabaret Starszych Panów vs Kabaret Młodych Panów, czyli repertuar ma znaczenie

Uniwersalny program, który jest łatwo przystępny dla przeciętnego Kowalskiego. Na takiej koncepcji bazuje większość kabaretów, ale dobry organizator wie, że na występie można śmiać się lub płakać… ze śmiechu! Repertuar da się i trzeba negocjować. Sam dobór skeczy powinien zahaczać o branżę uczestników eventu, uwzględniać średni wiek i płeć widzów, podkreślać charakter imprezy, a nawet nawiązywać do regionu czy obszaru, w którym firma sponsorująca całe wydarzenie funkcjonuje.

Po „ślonsku godomy” na Śląsku. Kiedyś to były kabarety, nie to co teraz… Niy fanzol! – to znaczy proszę nie gadać głupot! Po prostu nie zrozumiał pan żartów. Może i tak ale z drugiej strony, na całej sali to tylko pan się śmiał… Szanowny czytelniku wiedz, że skecz zagrany gwarą bawi! Bawi, ale pod warunikiem, że zdecydowana większość widowni jest w stanie go zrozumieć. Dopiero wtedy pozostali też mimowolnie będą się śmiać, podążając niejako za tłumem.

Kiedy ze sceny słychać: „Przychodzi baba do lekarza…”, a salę okupują przedstawiciele branży medycznej, to będzie wesoło. Kiedy „babę” gra przez kabaret zaproszona do udziału w skeczu pani prezes spółki organizującej event, to zanosi się na aplauz. A kiedy do tego wszystkiego, przysłowiową „truskawką” na torcie będzie akcja nawiązująca do firmy i zwyczajów w niej panujących, to już wtedy na bank cała widownia z trudem łapie oddech, pokładając się ze śmiechu.

Mówi się, że: „Nawet najlepszego na świecie mima nie warto zapraszać na event dla niewidomych”. Pokolenie Y żyje w świecie mediów społecznościowych, dlatego chętnie ponabija się z takich tematów. Z kolei skecze nawiązujące do klimatu PRL-u, mogą totalnie nie działać na ich wyobraźnię (odwrotnie niż w przypadku widzów starszej daty, u których pojawią się flashbacki z okresu młodości). Mężczyźni ogólnie lubią żarty o sporcie, a kobiety dowcipy nawiązujące do robienia zakupów. Dworowanie z Hitlera może wzbudzać mieszane uczucia. Unikałbym też poruszania kwestii religijnych i popularnego ostatnio w mediach LGBT.

Jakie korzyści generują występy kabaretowe na evencie, czyli: Endorfiny do kwadratu

Bez dwóch zdań kabaretowy występ w trakcie eventu generuje same korzyści, pod warunkiem że organizator wydarzenia zapozna się z niniejszym artykułem. Najlepiej jednak zaufać doświadczeniu dobrej agencji eventowej, bo tylko prawidłowo zawiązana nić porozumienia pomiędzy uczestnikami widowiska i kabaretem rozgrzeje przepony do czerwoności. Z kolei śmiech powoduje u widzów wzrost poziomu endorfin, więc już po kilku skeczach nastąpi naturalne rozluźnienie atmosfery, a to chyba najlepszy gwarant udanego wieczoru.

Jaki budżet na kabaret do wynajęcia trzeba założyć, czyli: „Ten się śmieje, kto się bije o stawki”

60 minut z kabaretem do wynajęcia na wyłączność to koszt rzędu 5 – 40 tysięcy złotych (99% grup mieści się w tym przedziale cenowym). Kabarety doświadczone, aczkolwiek mniej rozpoznawalne (czyli okazjonalnie pojawiające się w realizacjach telewizyjnych), można zaprosić na event, dysponując budżetem około 6 – 7 tysięcy złotych. Rozpoznawalne grupy, które za pośrednictwem szklanego ekranu często goszczą w domach milionów Polaków, nie przyjadą na event za mniej niż 20 tysięcy złotych. Dodatkowo w przypadku każdego topowego kabaretu, widełki cenowe są naprawdę spore i zależą od wielu zmiennych. Ostateczna cena uzależniona jest między innymi od lokalizacji eventu, charakteru imprezy, dnia tygodnia i godziny występu, ilości osób biorących udział w wydarzeniu, a nawet od układu widowni (teatralny czy bankietowy). Tak więc wyjściowe 20, może finalnie urosnąć nawet do 30 tysięcy złotych za godzinny występ.

Czy ten post był pomocny?

5 / 5. Liczba ocen 5

Bądź pierwszym, który oceni!

Przeczytaj także

Menu