Blog

Jak przygotować się do targów Career Expo, aby zdobyć pracę?

Jak przygotować się do targów Career Expo, aby zdobyć pracę?

Anna Leszczyńska

Luty 5th, 2016

Brak komentarzy

PRZED targami :

Poznaj pracodawców

Targi pracy to wydarzenie, do którego należy przygotować się parę dni wcześniej. Na początku przejrzyj sekcję o wystawcach na stronie organizatora targów Career EXPO. Przeczytaj przygotowane przez pracodawców opisy. Szczególną uwagę zwróć na część „Kogo szukamy?”, umieszczoną pod opisem każdej z firm. Dzięki temu zyskasz rozeznanie, jakiego kalibru firmy pojawią się na targach i na jakie stanowiska będzie prowadzona rekrutacja.

Wybierz trzy firmy

Spośród wszystkich pracodawców wybierz trzech, dla których chciałbyś pracować. Jeśli jeszcze nie wiesz, co jest dla Ciebie ważne, przemyśl to. Czy widzisz się w strukturze dużej organizacji? A może wolałbyś pracować w małej firmie, gdzie często będziesz mieć możliwość porozmawiania z właścicielem? Pieniądze przed wszystkim? A może bardziej liczy się dla Ciebie rozwój? Jeśli nie znasz jeszcze odpowiedzi na te pytania, wybierz pracodawców jak najbardziej różniących się od siebie.

Przeznacz czas na zdobycie informacji

Zwróć uwagę na informacje w zakładce kariera/rekrutacja wybranych przez Ciebie firm. Zapoznaj się z ich wizją, największymi sukcesami, spróbuj poczuć klimat panujący w organizacji.

Zaplanuj interakcję

Zapisz pytania, które nasunęły Ci się w trakcie przeglądania stron wybranych pracodawców. Spróbuj wyobrazić sobie, jak wygląda praca na stanowisku, które Cię interesuje. Dzięki temu będziesz świetnie przygotowany do rozmowy z rekruterami na stoiskach wybranych przez siebie firm.

Zjedz śniadanie

Trywialne? Nie do końca. Jeśli pójdziesz na targi głodny, będziesz skupiać się na znalezieniu czegoś do jedzenia, zamiast na celu właściwym, czyli znalezieniu pracy. Twoją uwagę będą przyciągać przede wszystkim cukierki na stoiskach. Rekruterzy zauważą, że zamiast interesować się rozmową/ofertą, sięgasz po kolejną krówkę.

Ubierz się porządnie

Targi pracy to wydarzenie na którym ubiór ma znaczenie. Jak się ubrać? Garnitur? Garsonka? Niekoniecznie. Porządnie znaczy schludnie i adekwatnie do pracy, jakiej szukasz. Jeśli chcesz zostać handlowcem, garnitur będzie dobrym wyborem. Pokażesz potencjalnemu pracodawcy, że potrafisz się prezentować profesjonalnie i elegancko. Szukasz pracy w IT? Marynarka i T-shirt będą w porządku. Ważne, aby strój był czysty, wyprasowany, raczej skromny i bez nadmiernych ekstrawagancji. Dotyczy to również fryzury i zapachu. Dziwisz się, że o tym piszę? A ja się dziwię, że na stoiskach pojawiają się studenci prosto po imprezie 😉

Zabierz gadżety

20 egzemplarzy CV, notatnik, długopis bez logo, telefon/tablet z naładowaną baterią.
Jeśli nie jesteś nakierowany na jeden rodzaj pracy, a masz wiele krótkich doświadczeń zawodowych, możesz zróżnicować CV. W jednej wersji pokaż doświadczenia jednego rodzaju, np. sprzedażowe, w drugiej wersji doświadczenia innego rodzaju, np. marketingowe. Dzięki temu będziesz mógł zostawić rekruterowi CV sprofilowane pod dany rodzaj pracy, a więc lepiej dopasowane do oczekiwań pracodawcy.
Notatnik pomoże Ci w porządkowaniu zdobytych na stoiskach informacji. Będzie ich na tyle dużo, że jeśli nie będziesz notować, możesz się potem pogubić. Po co długopis bez logo, skoro na stoiskach jest ich mnóstwo? Ponieważ nie będziesz zdradzał, gdzie byłeś i z którą firmą rozmawiałeś. A poza tym elegancki długopis = +10 pkt. do profesjonalizmu 😉 Telefon/tablet przydaje się m. in. na stoiskach wystawców, którzy używają QR kodów albo aplikacji mobilnych. Poza tym Career Expo ma aplikację mobilną, którą warto mieć w trakcie targów, żeby być na bieżąco i orientować się wśród stoisk. Można ją pobrać pod nazwą: Career EXPO.

W TRAKCIE targów:

Uśmiechaj się

Nikt nie chce pracować ze smutasem albo gburem. Odpowiadaj uśmiechem na uśmiech. Nawet jeśli wszystko jest dla Ciebie nowe, obce i budzi obawy, to przyklej uśmiech na stałe.

Skup się

Niezależnie, jaki cel Ci przyświeca – czy przyszedłeś na targi pracy, aby zdobyć pierwsze doświadczenia w poszukiwaniu ścieżki kariery, zmienić pracodawcę, jeść cukierki lub tylko zorientować się w rynku pracy, skup się na celu.

Korzystaj

Organizatorzy targów przygotowali kilka atrakcji, z których warto skorzystać. Przegląd CV u profesjonalnego doradcy zawodowego, wykonanie zdjęcia do CV przez fotografa, praktyczne szkolenia i inspirujące debaty z najlepszymi z branży to obowiązkowe punkty programu. Skoro już znalazłeś się w ICE, to wykorzystaj czas w stu procentach.

Rozmawiaj

Nie bój się osób na stoiskach, to tacy sami ludzie jak Ty, tylko trochę starsi. Pytaj śmiało, słuchaj uważnie, korzystaj z ich doświadczenia. Oni pracują w firmach, do których Ty chcesz aplikować, więc są najlepszym źródłem informacji.

Notuj

Bo potem Ci się pomiesza 😉

Daj się zapamiętać

Jak? W trakcie rozmowy zadawaj pytania, pokaż rozmówcy, że się przygotowałeś, mówiąc, np. „Na państwa stronie znajduje się film, w którym…”, możesz także powiedzieć komplement lub zażartować.

PO targach:

Wyśpij się

Targi pracy to dużo emocji. Prześpij się, niech opadną.

Przemyśl

Który pracodawca podoba Ci się najbardziej? Dlaczego? Co wynika z przeprowadzonych na stoiskach rozmów? Jakie są Twoje wrażenia z udziału w targach? Co dalej?

Aplikuj

Jeśli nie mogłeś złożyć CV na stoisku, czas zrobić to teraz. Postaraj się wysłać je do końca tygodnia, w którym odbyły się targi. Jeśli po rozmowie z rekruterem masz wrażenie, że powinieneś zmodyfikować swoje CV, nie wahaj się i zrób to.

Poczekaj

W wielu firmach procesy rekrutacyjne trwają dosyć długo. Poczekaj miesiąc na odpowiedź.

Skontaktuj się

Jeśli nie otrzymałeś odpowiedzi od wymarzonych pracodawców, skontaktuj się z nimi i zapytaj, na jakim etapie jest rozpatrywanie Twojego zgłoszenia. Przypomnij, że aplikowałeś w wyniku udziału w Career Expo. Pokazując, że zależy Ci na pracy, zwiększasz swoje szanse.

Niech moc będzie z Tobą!

Anna Leszczyńska

O autorze: Anna Leszczyńska

Twórca marek Hula Events i MORE&BETTER. Prowadzi integracje i projektuje wydarzenia dla klientów z całej Polski. Skutecznie realizuje cele biznesowe stawiane przed każdym z eventów. Specjalizuje się w budowaniu wizerunku pracodawcy i tworzeniu gier integracyjnych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *