Blog

Nastolatkowie jako uczestnicy wydarzeń

Nastolatkowie jako uczestnicy wydarzeń

Tomasz Groń

Grudzień 28th, 2015

Brak komentarzy

Młodzi uczestnicy wydarzeń to przypuszczalnie jedna z bardziej wymagający grup odbiorców. Dlaczego? W przypadku niedociągnięć organizacyjnych, braków logistycznych, albo po prostu negatywnych odczuć co do całego wydarzenia młodzież będzie bezlitosna. Niepochlebne opinie mogą pojawiać się w mediach społecznościowych już w trakcie eventu. Zawstydzające dla organizatora zdjęcia szybko obiegną całą sieć. Drogą poczty pantoflowej każdy znajomy dowie się o tym, jaką porażką było wydarzenie, które nie spodobało się jego koledze lub koleżance. Młodzież chętnie wykorzystuje nowe kanały komunikacji do przekazywania informacji o swoich emocjach. W dzisiejszych czasach mają praktycznie wszystko na wyciągnięcie ręki. Smartfony, tablety, laptopy, interaktywne zegarki, to tylko niektóre z narzędzi wykorzystywanych do dzielenia się informacjami. Należy pamiętać, że chłopcy i dziewczyny w tym przedziale wiekowym bardzo chętnie spędzają czas grupowo. Dlatego bardzo często opinie i poglądy są kreowane właśnie w środowisku znajomych. Wiek dorastania to okres, kiedy słabną więzi z rodziną, a najatrakcyjniejszymi kompanami są rówieśnicy. Przy odbiorze wydarzeń przez nastolatków trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że ta grupa ludzi to w rzeczywistości bardzo surowi krytycy, o których przychylność trzeba zawalczyć. Narażenie się jednej osobie może skutkować zebraniem negatywnych opinii od większej grupy. Jak wkupić się w łaski nastolatków?

Tylko za pomocą kreatywnych rozwiązań jesteśmy w stanie przyciągnąć uwagę ludzi w wieku od 13 do 17 lat. Jeśli młodzi uczestnicy wydarzeń szybko poczują znudzenie, stracą zainteresowanie tym, co ma wydarzyć się w dalszej części eventu. Istnieje ryzyko, że ich nastawienie przez cały czas jego trwania będzie negatywne, dlatego nastolatkom trzeba zaproponować dokładnie to, czego chcą. Młodzi ludzie kochają rywalizację i adrenalinę, więc wydarzenia związane ze sportem spotkają się z dużym zainteresowaniem. Rozgrywki lub zawody opierające się na tradycyjnych sportach zespołowych takich jak: piłka nożna, siatkówka, koszykówka, rugby, baseball wzbudzą dużo emocji. Dodatkowo uwagę przykują wszelkie aktywności ruchowe w niekonwencjonalnej formie takie jak: wspinaczka alpinistyczna po skrzyniach, walka na piankową broń, zapasy w dmuchanych kostiumach, przeciąganie liny, piłka chińska czy gra w zbijaka. Dla kobiet natomiast liczą się emocje i atmosfera wydarzenia. Intrygującym pomysłem będą eventy, które pozwolą na eksponowanie indywidualnych talentów związanych z tańcem, śpiewem, malarstwem. O ile mężczyźni wolą rywalizację połączoną z dużą dawką adrenaliny, o tyle kobiety preferują przemyślane i odpowiednio przygotowane aktywności takie jak: pokazy taneczne, maraton fitness, czy festiwal zdrowej żywności. Elementami przykuwającymi uwagę są nagrody dlatego warto pomyśleć o konkursach w trakcie wydarzenia.

Młodzi ludzie uwielbiają festiwale muzyczne. Nic nie wzbudzi tak dużego zainteresowania jak możliwość posłuchania swoich ulubionych wykonawców w gronie znajomych. Jednak organizacja takiego wydarzenia to nie sama muzyka. O czym jeszcze należy pamiętać? O czym jeszcze należy pamiętać? Strefa gastro wypełniona foodtrackami, oferującymi posiłki z kuchni z całego świata, cieszy się zawsze ogromną popularnością. Dodatkowo w czasie takich imprez masowych często odbywają się warsztaty dla miłośników muzyki, które pozwalają poznać sposoby jej tworzenia od strony technicznej. Coraz częściej na festiwalach spotyka się interesujące instalacje zaprojektowane przez artystów takie jak: wraki, wieże czy rzeźby, oraz przygotowane uprzednio happeningi. Coraz częściej na festiwalach spotyka się interesujące instalacje zaprojektowane przez artystów takie jak: wraki, wieże czy rzeźby, oraz przygotowane uprzednio happeningi. Mile widziani są także kuglarze i teatry uliczne.

Czym jeszcze zainteresować młodzież w wieku 13-17 lat? Bardzo atrakcyjną propozycją dla tej grupy odbiorców jest gra. Młodzi ludzie uwielbiają gry video, spędzają godziny przed konsolami i komputerami. Wraz ze wzrostem popularności wirtualnych rozgrywek pojawia się coraz więcej zwolenników LARPów (live action role-playing). Terenem tego rodzaju gier są miasta, opuszczone forty, lasy, stare fabryki, ruiny zamków, a całość ma miejsce w rzeczywistości. Przy LARPach dużą rolę pełni wyobraźnia. Przeniesienie się w zaczarowany świat pełen potworów i magii oraz artefaktów o niewyobrażalnej mocy jest wspaniałą przygodą. Uczestnicy podczas przebiegu wydarzenia wykonują zadania związane ściśle z fabułą. Ciekawymi propozycjami są LARPy o tematyce science fiction, gdzie pojawiają się postacie z odległych galaktyk, lub LARPy szpiegowskie zawierające złożone łamigłówki logiczne, testy na spostrzegawczość oraz rozbudowane scenariusze i zadania poboczne. Wyjątkowy klimat tych wydarzeń jest kreowany dzięki przebraniom, unikatowym przedmiotom, niezwykłym postaciom i bardzo często dzięki odpowiedniej scenografii.

Dodatkowo młodzi ludzie, głównie chłopcy, coraz częściej sięgają po gry typu MilSim (military simulation). Ten rodzaj wydarzenia to symulacja działań militarnych z wykorzystaniem replik broni ASG (Air Soft Gun) strzelających nabojami wykonanymi z kompozytu. Główną zaletą MilSimów jest łączenie wielu elementów. W czasie rozgrywki są wykorzystywane wiedza i umiejętności z takich dziedzin jak: strzelectwo, dowodzenie i zarządzanie, krótkofalarstwo, terenoznawstwo, survival, biwakowanie oraz zielona (działania w terenie otwartym), czarna (działania w terenie zabudowanym i w budynkach) i czerwona taktyka (ratownictwo medyczne). Ponadto na większych wydarzeniach tego typu można spotkać pojazdy wojskowe takie jak samochody terenowe, transportery opancerzone, a nawet helikoptery. Nieodłącznymi elementami MilSimów są profesjonalny sprzęt krótkofalarski: stacje nadawcze, radiotelefony i anteny zwiększające zasięg systemów nadawania. Wyjątkowy klimat wydarzenia uzyskuje się przez użycie pirotechniki dymnej, hukowej i świetlnej w zależności od terenu gry i warunków pogodowych

Podsumowując, młodzi uczestnicy eventów to bardzo wymagająca grupa odbiorców wydarzeń. Należy jednak pamiętać, że w przypadku sukcesu ich opinia i wsparcie mogą przynieść dużo pozytywnych korzyści. Chłopcy i dziewczyny chętnie dzielą się ze znajomymi tym, co im się podoba. Marketing szeptany w tym przypadku to doskonały nośnik informacji. Z pewnością zrobienie eventu dla nastolatków jest dużym wyzwaniem, które jednak należy podjąć, zamiast się go bać.

O autorze: Tomasz Groń

Brał udział w realizacji ponad 40 eventów, gier miejskich, terenowych i integracyjnych. Interesują go nowe formy marketingu, szczególnie event marketing. Wolne chwile poświęca na zajęcia fitness i Crossfit oraz na uprawianie sportu strzeleckiego Air Soft Gun.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *