Blog

Silnik nie tylko w samochodzie!

Silnik nie tylko w samochodzie!

Tomasz Groń

Grudzień 28th, 2015

Brak komentarzy

Gra, jako innowacyjna forma wydarzenia, zyskała w ostatnich latach wyjątkową popularność ze względu na pojawienie się pojęcia grywalizacji. Termin wywodzi się bezpośrednio z gier fabularnych i komputerowych. Oznacza wpływanie na zaangażowanie i motywację ludzi poprzez używanie narzędzi stosowanych w grach. Podstawą tego mechanizmu jest satysfakcja czerpana przez ludzi z pokonywania kolejnych etapów i wykonywania zadań. Dodatkowym czynnikiem stymulującym jest rywalizacja. Gra w dzisiejszych czasach nie jest już jedynie źródłem rozrywki, wykorzystuje się ją w biznesie, w procesach rekrutacyjnych i w marketingu. Trenerzy wykorzystują gry szkoleniowe, a handlowcy bazują na grach negocjacyjnych i sprzedażowych. Młodzi ludzie uwielbiają wirtualne symulacje, a gry miejskie i terenowe zyskują coraz to więcej miłośników. Wśród pasjonatów rośnie popularność gier planszowych takich jak: Monopoly, Pociągi, Scrablee, Splendor, Magia i Miecz, Prawo Dżungli, Battlestar Galactica, Carcassonne, Taboo oraz Dobble. Czy gry to dobry wybór jedynie dla prawdziwych pasjonatów? Absolutnie nie! Po tę formę spędzania wolnego czasu sięgają coraz częściej zwyczajni ludzie w czasie wieczornego spotkania ze znajomymi. Co mają wspólnego popularne gry z podstawowym elementem każdego samochodu jakim jest silnik?

Przygotowanie gry wymaga od organizatorów bardzo dużo skupienia i zdolności przewidywania. Jej twórca musi uwzględnić wszystkie, nawet te najczarniejsze, scenariusze. Przy tworzeniu gry pojawia się wiele pytań. Ile czasu ma trwać? Jaki powinien być jej teren? Ile zadań głównych powinniśmy przewidzieć? Czy są potrzebne zadania dodatkowe? Gdzie powinniśmy rozmieścić poszczególne stacje? Co jest potrzebne uczestnikom w trakcie zabawy? Projektowanie gry nasuwa wiele pytań. Ile ma trwać gra? Jaki powinien być teren gry? Ile zadań głównych powinniśmy przewidzieć? Czy są potrzebne zadania dodatkowe? Gdzie powinniśmy rozmieścić poszczególne stacje? Co jest potrzebne uczestnikom w trakcie trwania gry? Po udzieleniu odpowiedzi przychodzi czas na najważniejsze pytanie: jak połączyć to wszystko w całość?

Odpowiedzią jest silnik gry. Czym on jest? Silnik (z ang. engine) to tak naprawdę główna część gry zajmująca się interakcją jej elementów. Silnik gry to pewna logiczna konstrukcja, która rządzi grą. Innymi słowy to system fabularyzowanej interakcji uczestników z zadaniami na danym terenie w określonym czasie. Kiedy organizujemy grę, musimy przygotować: fabułę, zadania, teren, czas, wyposażenie, scenografię oraz jej zasady. Tak samo jak samochód nie ruszy bez silnika, tak samo wydarzenie w formie gry, które posiada niedopracowany, wadliwy silnik, nie ma szans na powodzenie. Silnik gry ma zastosowanie zarówno w przypadku gier planszowych, gdzie terenem jest plansza, jak i w przypadku gier, które rozgrywają się w przestrzeni rzeczywistej. Również każda gra video jest oparta na konkretnym silniku.

Plan czy scenariusz? Istnieją dwa podstawowe typy silnika: organizacyjny (plan) i fabularny (scenariusz). Jaka jest między nimi różnica? Silnik organizacyjny to w gruncie rzeczy plan, do którego mają stosować się uczestnicy. Od nas zależy, czy zadania są wykonywane indywidualnie czy w zespołach, jednak ważne jest, żeby pamiętać o logicznym uporządkowaniu całości. Odpowiednia kolejność przypisana każdej jednostce, właściwe obliczenie czasu pokonywania dystansów między stacjami i uwzględnienie warunków pogodowych to wszystko elementy, które pozwolą zachować porządek podczas trwania wydarzenia. Z kolei silnik fabularny to rodzaj scenariusza, który jest znacznie mniej skomplikowany, ale prostszy w przygotowaniu i w obsłudze. Idealny silnik można skonstruować poprzez połączenie planu ze scenariuszem. Gdy w pewnym momencie gry wszystkie drużyny spotkają się na jednej stacji, aby wykonać zadanie bazujące na rywalizacji, emocje sięgną zenitu. W dodatku przekształcenie silnika organizacyjnego w fabularny pod koniec wydarzenia pozwoli w prostu sposób zgromadzić całość uczestników w jednym miejscu, aby omówić i podsumować przebieg rozgrywki.

Twórca gry musi jednocześnie: przewidywać, planować, organizować, kalkulować, wykazywać się kreatywnością, a ponad wszystko być absolutnym perfekcjonistą w tym, co robi. W dodatku wychodzi na to, że musi także być konstruktorem silników. Nie można zakładać, że jakoś to będzie. Każdy najdrobniejszy szczegół musi być dokładnie dopracowany i idealnym narzędziem do tego jest właśnie silnik gry.

O autorze: Tomasz Groń

Brał udział w realizacji ponad 40 eventów, gier miejskich, terenowych i integracyjnych. Interesują go nowe formy marketingu, szczególnie event marketing. Wolne chwile poświęca na zajęcia fitness i Crossfit oraz na uprawianie sportu strzeleckiego Air Soft Gun.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *